Ion Pop, Proba focului

Cel mai recent volum de poeme al lui Ion Pop, Proba focului, publicat după ce profesorul universitar clujean octogenar a fost desemnat câștigător al Premiului Mihai Eminescu pentru Opera Omnia 2022, a apărut la Editura Limes în toamna lui 2023. Volumul colectează poeme mai recente, de după 2020, majoritatea datate 2022-2023.



Întâmplător sau nu, am citit poemele lui Ion Pop cumva în urma morții criticului Nicolae Manolescu, criticul fiind mai în vârstă cu 2 ani decât poetul, iar această conjunctură mi s-a înfățișat prielnică lecturii.

Textele/poeziile/poemele din Proba focului sunt scurte, unele dintre ele chiar foarte scurte, și scrise pe un ton lejer, abordabil, nepretențios. Totul se întâmplă cu o anumită lentoare, poate specifică vârstei, iar abordarea lucrurilor se face cumva în detaliu dar vădind nesiguranță – din nou, poate specifică vârstei.

Proba focului înmănunchează acele teme aferente bătrâneții: sângele, uitarea, moartea, ca și dezechlibrul, descumpănirea, dezorientarea, dispariția (și toate celelalte dez-/des-/diz-/dis-uri), etc. Dar regăsim și acele teme livrești care au definit și definesc încă preocupările de o viață ale omului de litere ajuns acum la etate: poezia/poetul, critica/criticul literar(ă), profesoratul/profesorul.

M-a interesat de-a lungul lecturii relația pe care o dezvoltă poetul în raport cu Dumnezeu și din loc în loc am găsit căte ceva despre ceea ce mă interesa. Poetul nu este un credincios ci mai degrabă un necredincios – ezită mereu și nu îndrăznește niciodată, evaluează ludic și nicidecum reverențios; dar am găsit și judecăți de valoare, pertinente.

Am notat și câteva surprinzătoare, neașteptate trimiteri la cultura antică: perșii, faraonii egipteni, Prometeu, Arcadia.

Deunăzi, m-am aplecat cu interes asupra a ceea a scris Nicolae Manolescu în prima ediție a Istoriei critice a literaturii române despre poetul clujean și mi s-a părut că ce am simțit eu lecturând Proba focului se poate subscrie criticii manolesciene. Din nefericire, poate nici ediția a doua a Istoriei... nu va face o critică mai consistentă poetului Ion Pop (ci tot criticului Ion Pop), pentru că multe dintre volumele de versuri au apărut mai recent, după re-publicarea Istoriei....

Nu știu dacă mi-a plăcut sau nu cartea aceasta, Proba focului. Mi se pare că am citit-o ca fiind despre alții și mai puțin despre mine... Dar sunt sigur că mi-a prins bine. Și cel mai probabil voi continua să citesc poezie/poeme de Ion Pop. Măcar pentru faptul că am comandat de la Editura Limes împreună cu Proba focului și Lista de așteptare (2019) - numai că deocamdată o pun pe lista de așteptare.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Steinhardt 111

Gaëtan Evrard – în limba română

Dietrich Bonhoeffer – în limba română